DonP
26. apríla 2020
Predpovede počasia počas COVID

Koronakríza ovplyvnila životy nás všetkých. Začiatkom tohto mesiacu WMO (World Meteorological Organization) oznámila, že výrazný pokles leteckej premávky môže časom spôsobiť nepresné predpovede počasia.

Meteorologické stanice fungujú v nepretržitom režime, pričom stále zbierajú dáta. Na svete evidujeme 10 000 profesionálnych meteorologických staníc z toho 27 na Slovensku.  Tieto stanice zbierajú dáta zo 7000 lodí, 3000 lietadiel, 1100 oceánskych bóji, 1000 rádiosondážnych staníc, 500 radarových staníc, 5 geostacionárnych družíc a 4 družíc s pólovou dráhou letu. Všetky tieto dáta sa navzájom zdieľajú a následne meteorologické modely pomocou nich vytvárajú predpovede.

 

Behom jedného mesiaca, v Európskom vzdušnom priestore, klesla premávka lietadiel o 80 percent. European Centre for Medium-Range Weather Forecasts (ECMWF) informuje o tom, že v Európe zaznamenali pokles dát o 65 percent a globálne evidujú pokles dát o 42 percent. Toto spôsobilo akútny nedostatok dát o počasí v atmosfére. Spoločnosť WMO oznámila dramatický pokles dát snímanými lietadlami nad Európou zo 700-tisíc denne na iba niekoľko tisíc denne. Takýto nedostatok dát môže časom ohroziť existenciu meteorologických staníc.

Komerčné letecké spoločnosti používajú pozorovací systém AMDAR (Aircraft Meteorological Data Relay programme), ktorý počas letu zbiera rozličné dáta z atmosféry, ktoré ďalej vysiela cez satelit alebo rádiové spojenie na pozemné meteorologické stanice. V súčasnosti používa AMDAR 43 leteckých spoločností dokopy na 3000 lietadlách. Tieto lietadlá, vybavené systémom AMDAR, zaznamenávajú vonkajšiu teplotu, rýchlosť vetra a jeho smer, turbolencie a vlhkosť.

 

 

Pri riešení tejto krízy, nedostatku zberu dát zo vzduchu, ktorá môže časom spôsobiť problémy pre pozemné meteorologické stanice, WMO spolupracujúce so špeciálnou leteckou spoločnosťou FLYGHT,  požiadala o všetky dostupné pozorovacie lietadlá na dočasné získavanie dát zo vzduchu.

 

Meteorológovia musia v týchto dňoch nahrádzať lietadlá meteorologickými balónmi. Jedná sa o rádiovú sondu, ktorá má prístroj na meranie teploty, vlhkosti a rýchlosti vetra, rovnako ako lietadlo. Balón má priemer 1,5 metra a rozpína sa až do výšky približne 35km. Následne balón praskne a sonda pristane padáčikom na zem. Na Slovensku sa tento meteorologický balón vypúšťa dvakrát denne. Konkrétne v Gánovciach blízko Popradu. Na dostatok informácií sa musela teraz zvýšiť frekvencia vypúšťania balónov z dvoch aj na štyri za deň. Meteorologické balóny však nie sú lacné, to môže spôsobiť problémy malým krajinám.

 

Zhrnutie:

 

Letecká doprava je nesmierne dôležitá pre presnejšie predpovedanie počasia. Meteostanice sa dokážu aj vďaka družiciam prispôsobiť takémuto problému, žiaľ iba krátkodobo. Pri dlhšom výpadku budú mať meteorológovia problém hlavne s predpovedaním extrémnych javov, teda napríklad pri búrkach alebo hurikánoch.

 

 

Zdroj: https://public.wmo.int/en/media/press-release/wmo-concerned-about-impact-of-covid-19-observing-system

Článok napísal: Jakub Mornár, člen SWS